Problem: zaburzenia sensoryczne u dzieci z równowagą i nauką nowych czynności

2019-08-20

Niektóre dzieci nie chcą się bawić tak jak ich rówieśnicy. Najczęściej dotykają dzieci. U dzieci starszych występują problemy z kontaktem fizycznym, maluchy źle znoszą mycie ich, skracanie włosów, ubieranie. Bardzo częste są zaburzenia odczuwania dźwięków, dotyku albo impulsów pochodzących z układu przedsionkowego ucha wewnętrznego i (ulokowanych w obrębie układu mięśniowego) proprioceptorów. Problem: zaburzenia sensoryczne u dzieci z równowagą i nauką nowych czynności. Terapia integracji sensorycznej jest przyjemna, dlatego dzieci często chętnie w niej uczestniczą. Dzieci mogą nie lubić kontaktu fizycznego, bycia noszonym, przytulanym. Dzieci te boją się przedmiotów rzucanych w ich stronę,. Dzieci z nadwrażliwością na dotyk źle znoszą nawet delikatny dotyk innych osób, ubrania, źle tolerują ból, zmiany temperatury. Zajmowała się ona badaniem dzieci z trudnościami w koncentracji i bazując na swoim 40-letnim doświadczeniu stworzyła teorię SI, czyli integracji sensorycznej. Deficyty koncentracji często obserwuje się u dzieci z nasilonym atopowym zapaleniem skóry. U dzieci nadwrażliwych na bodźce słuchowe domaganie się ściszenia radia, telewizji, piosenki, będą na porządku dziennym. Zaburzenia sensoryczne są wyraźnie widoczne w zachowaniu dziecka. Dzieci późno zaczynają siadać i chodzić. Jakie są przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej? U każdego dziecka może to wyglądać inaczej, zaburzenia SI to zbiór pewnych nieprawidłowości w rozwoju zmysłowo-ruchowym. Odgłosy takie jak padający deszcz, burza, wiatr, są dla takich dzieci męczarnią. Zaburzenia integracji sensorycznej jak najbardziej można złagodzić i wyprowadzić podczas terapii integracji sensorycznej. Nadwrażliwość sensoryczna u mniejszych dzieci to często efekt wciąż trwającego procesu integracji mechanizmów poznawczych. Dzieci z zaświadczeniami potwierdzającymi zaburzenia mogą korzystać ze specjalnych przywilejów,. Jeśli nasze dziecko nie ma takich problemów, to z pewnością w najbliższej rodzinie lub wśród znajomych znajdziemy dzieci z zaburzeniami. W pierwszej kolejności konieczne jest zdiagnozowanie przyczyny tego objawu. Dziecko mające zaburzenia integracji sensorycznej wymaga specjalistycznej terapii i regularnej oceny specjalisty. “high need baby” czyli dzieci o wysokich potrzebach. Dzieci mają trudność w kontakcie z otoczeniem przez to, że nie potrafią przyjmować. Pomimo przypuszczalnego udziału niedoboru neuroprzekaźników w patogenezie ADD, w leczeniu zaburzenia nie stosuje się leków, a postępowanie pozafarmakologiczne. To oczywiście tylko przykłady – bardzo często dzieci mają inne objawy, ale rodzice wyraźnie widzą, że ich pociecha odbiega od rówieśników. Leczenie nadwrażliwości sensorycznej u dzieci przyjmuje formę terapii, która pozwala na wytworzenie prawidłowych reakcji na bodźce. Oczywiście nie oznacza, to że dzieci z danych grup będą miały zaburzenia SI, ale na pewno należy je bacznie obserwować i interweniować w razie potrzeby. Dzieci rozwijają się bardzo szybko. Problemem mogą się okazać zaburzenia sensoryczne. Co mają zrobić rodzice, jeśli podejrzewają u swojego dziecka zaburzenia integracji sensorycznej? Zaburzenia pamięci u dziecka mogą być także konsekwencją napadów padaczkowych, a także udaru mózgu (który u dziecka też może się zdarzyć! Dzieci te najczęściej źle znoszą przeniesienie do nieznanego otoczenia. Zaburzenia SI ujawniają się dość wcześnie. Terapię si stosuje się przede wszystkim u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, choć współpracuje się także z niemowlętami. Zaburzenia uwagi, pamięci i koncentracji mają negatywny wpływ na dziecko. Nie ma badań naukowych, które jednoznacznie określają przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej. Zaburzenia integracji sensorycznej (zaburzenia si) to pojęcie funkcjonujące w psychologii od niedawna. O skuteczności jej są przekonane osoby, które widzą jak poprawia się funkcjonowanie dzieci objętych terapią. Dzieci nagradzane za wykonanie określonych zadań będą wiedziały, że warto się starać. Zaburzenia integracji sensorycznej polegają na nadwrażliwości, zbyt małej wrażliwości na bodźce albo na białym szumie. A także codzienne ćwiczenia i zabawy sensoryczne zalecone przez terapeutę. Zaburzenia koncentracji i pamięci u dziecka mogą mieć też swoje poważne przyczyny, w tym nowotwory ośrodkowego układu nerwowego. Zdaniem specjalistów umiejętnie przeprowadzona terapia sensoryczna dla dzieci jest w stanie poradzić sobie z objawami zaburzenia. To dzieci okazujące strach przed wodą, piaskiem, trawą, czasem dotykiem czy czesaniem włosów.

@ Copyright 2018